stress- en burn-outklachten.jpg

Stress- en burn-outklachten

Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid. Je polsslag versnelt, je spieren spannen zich en je ademhaling wordt sneller. Het is de spanning die je kunt voelen voor een belangrijke vergadering, examen, een optreden, een sollicitatiegesprek of een andere spannende gebeurtenis. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren of geconcentreerd kunt werken aan een lastige klus. Op zich niks mis mee... Zodra de klus geklaard is, gaat de spanning vanzelf weg. Maar wat als dat niet zo is?

Burn-out

Een burn-out ontstaat niet van de ene op de andere dag. Een burn-out laat zich graag maanden of zelfs jaren voeden door stress. Het komt er eigenlijk op neer dat het licht (langzaamaan) uitgaat. Dingen gaan niet meer vanzelf, je slaapt slecht.. je raakt letterlijk opgebrand. Je lichaam en geest blokkeren en zelfs de meest simpele taken worden op een gegeven moment een onmogelijke opgave. En de energie die je altijd had, is ver te zoeken. 

Burn-outs worden vaak puur als een gevolg van een te hoge werkdruk en/of een te groot verantwoordelijkheidsgevoel op je werk gezien. Vaak spelen er echter ook andere factoren een rol in het 'krijgen' van een burn-out, waardoor jouw energie opraakt.

Symptomen burn-out

Hoewel een burn-out veel van dezelfde symptomen omvat als stress, kun je een burn-out herkennen aan de volgende kenmerken:

  • Je moe of uitgeput voelen;

  • Je bent minder enthousiast (over je privéleven en/of op je werk);

  • Je hebt weinig zin om iets te ondernemen.

 

Burn-out leidt daarbij vaak tot depressieve gevoelens, zoals verdriet of een gebrek aan hoop. Maar het kan ook bijdragen aan een breed scala aan negatieve emoties en zelfs lichamelijke klachten, zoals:

  • Frustratie of woede;

  • Prikkelbaarheid of ergernis;

  • Angst, opwinding of slapeloosheid;

  • Lichamelijke uitingen van stress, zoals hoofdpijn, maag- en darmproblemen, spierpijn of vermoeidheid.

Burn-out aanpakken

Volgens onderzoek van het CBS kampt momenteel 1,3 miljoen Nederlandse werknemers met burn-out verschijnselen. Dat is niet mis hè.. Onder jonge mensen heeft zelfs bijna 20% burn-outklachten. Het goede nieuws is.. er is gelukkig wel iets aan te doen.

 

Bij Curefinder geloven we in een holistische aanpak, want bij een burn-out heeft jouw hele systeem te maken met kortsluiting. Daarom raden we je aan een coach of therapeut te zoeken die kijkt naar jou als geheel en die de tijd neemt om jouw fysieke en mentale symptomen en oorzaken in kaart te brengen en jou de tools geeft om dit aan te pakken, zodat jij je burn-out voorgoed achter je kunt laten. Daarvoor is het nodig om tot de ware kern van het probleem door te dringen. Want sja, we willen wel blijvende resultaten toch?

Bekijk coaches en therapeuten gespecialiseerd in stress- en burn-outklachten

Maike van Ees

Maike van Ees

Energetisch masseur & holistisch coach

Amsterdam

Ik werk:

Een sessie met mij brengt helderheid, kracht, vertrouwen en moed en kan net dat zetje geven dat je nodig hebt om (weer) in je licht te gaan staan. Ik bied energetische massages, healing sessies en 1:1 holistisch coaching.

Jon van Eerden

Jon van Eerden

Stress- & burn-outcoach

Amsterdam

Ik werk:

Samen ontdekken we hoe jij je leven kan optimaliseren. Ik combineer gesprekken, ademhalingstechnieken en andere oefeningen om patronen te doorbreken en jou weer helemaal in je kracht te zetten!

Nick de Jong

Nick de Jong

Stress & burn-outcoach

Online, Voorburg

Ik werk:

Heb jij burn-out klachten, loop je mentaal en/of emotioneel vast, zoek je wie jij echt bent en wat je nou wenst in jouw leven? Ik ben een no-nonsense, holistisch coach en help jou op mentaal, emotioneel en fysiek vlak.

Danielle Dijkstra

Danielle Dijkstra

Burn-out coach & Hypnotherapeut

Amsterdam

Ik werk:

Ik ben een gepassioneerde coach voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in zijn of haar functioneren, los wil komen van beperkende overtuigingen, conditioneringen en (voor)oordelen. Kies voor verandering en voor een beter leven.