Natuurlijke alternatieven voor antidepressiva

Bij mentale klachten zoals angst of depressie worden geregeld antidepressiva voorgeschreven. Ze hebben echter veel bijwerkingen en het is vaak lastig om er ook weer mee te stoppen, omdat je lichaam eraan went. Soms kan antidepressiva wel de beste keuze zijn, wanneer natuurlijke middelen niet (voldoende) werken en je ernstige klachten blijft houden. Gelukkig zijn er ook flink wat natuurlijke middelen om je goed te voelen. Ben jij daar al bekend mee?




Meer energie, een beter humeur en slaap

We weten allemaal dat er voldoende slaap nodig is om je goed en energiek te voelen. Naast slaap heeft ook voeding een grote impact op hoe we ons voelen. Gezonde voeding ondersteunt het lichaam en biedt ons stofjes die ons helpen ons goed te voelen. Daar vertellen we je hieronder meer over, net zoals over een aantal andere middelen die werken als een natuurlijke antidepressiva.


Voeding

De stof “tryptofaan” wordt een natuurlijk alternatief voor traditionele antidepressiva genoemd. Deze tryptofanen zijn nodig voor het aanmaken van serotonine en melatonine. Daar heb je wellicht al eens van gehoord. Serotonine draagt bij aan een gezond slaapritme, want het lichaam zet serotonine om in melatonine: een hormoon dat je biologische klok reguleert. Serotonine hebben we nodig voor een goed gevoel. Veel antidepressiva werken op deze neurotransmitter (SSRI’s).


Waar zitten tryptofanen in?

  • Haver

  • Bananen en ananas

  • Gedroogde pruimen

  • Gevogelte (kalkoen, kip)

  • Tonijn

  • Eieren, kaas en melk

  • Pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad en amandelen

  • Linzen


Tip: start met het toevoegen van deze voedingsmiddelen in je dagelijkse voeding. Zo kan je al ‘s ochtend starten met een havermout met banaan en wat zaden. En een salade als lunch aangevuld met wat kalkoen/kip of tonijn. Er zijn online genoeg lekkere recepten te vinden hiervoor!


Een goed slaapritme

Melatonine en serotonine zijn een onmisbaar duo voor jouw slaapritme. Lees hier een aantal algemene tips voor een betere nachtrust.


Do’s:

  • Ga op vaste tijden slapen. Onregelmatige tijden helpen je niet.

  • Slaap in een koele, donkere en stille kamer.

  • Doe ontspanningsoefeningen voor je gaat slapen.

  • Eet voldoende eiwitten, groenten, noten en fruit.

  • Probeer overdag zo veel mogelijk zonlicht te pakken. Zeker in de winter is dit een uitdaging, dus probeer je hier bewust van te zijn.

  • Beweeg dagelijks maar niet te laat op de avond.

  • Doe dutjes vóór 16.00 uur (van minimaal 1 minuut - max. 15 minuten).


Dont’s:

  • Drink na 16.00 uur geen cafeïne (en drink niet meer dan 2 koppen per dag).

  • Doe geen inspannende activiteiten in de avond.

  • Vermijd alcohol en tabak.

  • Probeer niet te zwaar te eten ’s avonds en let op de hoeveelheid suikers.

  • Ontwijk fel licht in de avond. In de ochtend mag dit juist wel.

  • Ga 3 uur voor het slapen niet meer sporten.


Koud douchen

Koud douchen zorgt voor een betere doorbloeding, verbetering van je immuunsysteem én een beter humeur. Een beter humeur door koud water? Misschien niet wat je direct bedenkt bij een koude douche, maar je verhoogt de noradrealine (stresshormoon) en endorfines (gelukshormoon) in je lichaam op een natuurlijke manier.


Eerlijk is eerlijk.. het is even wennen; maar als je er eenmaal aan gewend raakt, dan is het zeer verslavend!


Ademhaling

Bewust ademhalen kan je lichaam doen ontspannen en energie geven. Een voorbeeld van een vorm van ademhalen voor meer energie is de vuur-ademhaling. Zie hier een uitleg en een voorbeeld: https://youtu.be/_nGe6uL5Omc


Bewegen

Bewegen is goed voor zowel je lichaam als je geest. Maar beweeg niet te intensief als je al moe bent. Voel vooral aan wat jouw lichaam nodig hebt.

Drie tot vijf keer per week sporten gedurende een half uur tot maximaal een uur geeft het beste resultaat. Tryptofaan blijft dan langer actief in de hersenen (dat stofje waar we het bij voeding over hadden...).