Intermittent Fasting: de sleutel naar een blijvend gezond gewicht?

Bijgewerkt op: 2 jun. 2021



"Je moet gewoon meer bewegen en minder eten." Was het maar zo simpel.

Bij een gezond lichaam hoort een gezond gewicht. Als je al eens een serieuze poging hebt gedaan tot afvallen, dan is het je misschien opgevallen dat de eerste kilo’s redelijk eenvoudig gaan. Je bent gemotiveerd en je houdt je strikt aan je strijdplan; meer bewegen en minder eten. Na een aantal weken begint je lichaam je tegen te werken. Je energieniveau daalt en je kunt alleen maar denken aan pizza, pasta of andere koolhydraten. De strijd hou je nog enkele weken vol op doorzettingsvermogen, maar ook daar komt een einde aan. Je valt terug in je oude patronen, waardoor je opnieuw aankomt en weer terug bij af bent (of zelfs daar voorbij). En toch is er een oplossing!


Waarom onze pogingen meestal geen blijvend resultaat leveren.

Het standaard advies 'meer bewegen en minder eten' heeft natuurlijk wel iets. Het is makkelijk om je calorieën bij te houden en verbrand je er meer dan je binnenkrijgt, dan val je af…toch?


Ondanks dat deze benadering eenvoudig is en dus ook makkelijk toe te passen, is deze aanpak bijna een belediging voor de complexe werking van ons lichaam. Door ons puur te richten op het creëren van een energietekort door minder calorieën in te nemen dan we verbranden, gaan we al voorbij aan de allereerste vereiste om af te vallen:

Is je lichaam wel in staat om effectief vet te verbranden bij een energietekort?


Je vetcellen 'ontgrendelen'

Vaker wel dan niet, zijn onze vetcellen geblokkeerd waardoor transport van brandstof wordt verhinderd. Wanneer je niet in staat bent om effectief vet te verbranden, heb je niet alleen moeite met het afvallen zelf, maar gaat je lichaam je op elk niveau tegenwerken omdat het simpelweg niet zonder energie kan. Er bestaan talloze blokkades van de vetcel, maar er zijn er twee die het praktisch onmogelijk maken om blijvend resultaat te boeken met afvallen. Pas als deze 2 blokkades zijn opgeheven, is het denkbaar om op een gezonde en gebalanceerde manier gewicht te verliezen.


Wat zijn deze blokkades?


Te veel insuline in je lichaam: het opslaghormoon

Een te hoge concentratie insuline in je lichaam maakt het letterlijk onmogelijk om af te vallen. Insuline wordt daarom ook wel het opslaghormoon genoemd. Je kent insuline misschien van diabetespatiënten die dit handmatig inspuiten. Dit doen ze om te zorgen dat ze de voedingsstoffen uit hun eten kunnen opnemen. Insuline zorgt er namelijk voor dat onze cellen suikers en vetten uit onze bloedsomloop kunnen oppikken.

Een ander effect van insuline is dat het de vetcel als het ware ‘verbiedt’ om vetbrandstof af te geven. Zolang insuline verhoogd is, kan je vetcel dus alleen extra brandstof opnemen, maar niet kwijtraken.

Wat verhoogt insuline?

Als het goed is, begrijp je nu dat insuline en gewichtsverlies niet samengaan. Je wilt er dus alles aan doen om je insuline omlaag te brengen, wanneer je vet wilt verbranden. De belangrijkste trigger voor insuline afgifte is de inname van suikers/koolhydraten. Met name suikers die snel worden opgenomen (geraffineerde, toegevoegde suikers) laten je insulineniveau flink pieken. Niet alleen insuline, maar ook eiwitten en vetten kunnen een insulinepiek veroorzaken. Daarom is maaltijdfrequentie een belangrijke factor bij het afvallen. We zijn vaak geneigd om verspreid over de dag kleinere hoeveelheden te eten of te snacken om honger te stillen. Dit terwijl we veel beter 2 tot 3 stevige maaltijden kunnen nemen, om tussen die maaltijden door je insuline te laten dalen.


Dit is de reden dat Intermittent Fasting zo goed werkt om af te vallen. Minder maaltijden binnen een kortere periode zorgt voor minder insulinepieken.


Ontstekingen verstoren vetcel communicatie

De tweede factor die flink roet in het eten van jouw afval-avontuur kan gooien, is een ontsteking. Ik heb het niet over de ontsteking die optreedt als je een wondje hebt of je knie een keer flink stoot. Het gaat hier namelijk over een laaggradige ontsteking, die constant aanwezig is verspreid over je lichaam.


Ontsteking is een soort opruimingsproces van je afweersysteem. Zie het als de brandweer die snel in actie komt om branden te blussen. Bij dit blussen komt er veel rook en stoom vrij (immuun signalen) waardoor sommige functies even niet zo lekker lopen op de plek van ontsteking. Normaalgesproken is een ontsteking zo voorbij, dus is dit niet zo erg, maar een laaggradige ontsteking is als een vuur dat alsmaar door blijft smeulen. De rook en stoom die hierbij vrijkomt, zorgt voor een constante blokkade van belangrijke signalen naar je vetcellen. Hierdoor kunnen de signalen die vetverbranding stimuleren de vetcel niet bereiken, waardoor afvallen extreem moeilijk wordt. Lees hier hoe je laaggradige ontstekingen voorkomt.


Intermittend fasting & aanpassing voedingspatroon

Er zijn een aantal acties die je kunt ondernemen om direct de mate van ontsteking terug te dringen. De belangrijkste is misschien wel het schrappen van transvetten en plantaardige oliën uit je dieet. Met name zaadoliën (koolzaad, lijnzaad, zonnebloem etc) verwerkt in doodnormale supermarktproducten zijn de grootste bron van ontsteking.


Daarnaast helpt het enorm om zo natuurlijk mogelijk te eten. Biologische en organische voeding bevatten minder of geen toegevoegde chemicaliën, pesticiden, herbiciden en andere kunstmatigheden. Dit zijn juist de toevoegingen waar ons lichaam versneld op reageert met ontstekingsreacties.


Als laatste is intermittent fasting ook een sterke methode om ontsteking te verlagen. Hiermee pak je dus zowel ontsteking als insuline aan, wat het een ideaal hulpmiddel maakt om af te vallen.


Dit artikel is geschreven door:


Lars van den Nieuwenhoff

Health Coach bij IkiHealth