Dít hebben onderdrukte emoties en chronische pijn met elkaar te maken.


Waar komt die buikpijn toch vandaan? Waarom komt mijn rugpijn steeds terug? Hoe kom ik aan die piep in mijn oren? Zomaar een aantal klachten waar vaak geen blijvende oplossing voor is. Chronische pijn is hét raadsel van de eenentwintigste eeuw. Zit het dan tóch niet gewoon tussen mijn oren?


Ja, zeker! Dit klinkt misschien als een dooddoener, zeker wanneer je al vaker gehoord hebt dat je maar moet leren leven met de pijn. Maar pijn zít ook echt tussen je oren. Het ontstaat namelijk in je brein in plaats van op de plek waar je de pijn ervaart. Als je valt, gaat er direct een signaal naar je brein dat dit interpreteert als pijn. Pijn heeft een heel belangrijke functie: je beschermen. En dat is maar goed ook. Want als je valt, is je lichaam in gevaar en moet je direct handelen, bijvoorbeeld door het bloeden te stoppen. Met het genezen van de wond, breuk of kneuzing verdwijnt vervolgens ook de pijn.


Chronische pijn

Maar wat als de pijn langer duurt of wanneer je helemaal niet gevallen bent? Dan noemen we het chronische pijn. Eigenlijk zijn alle klachten die langer dan 6 weken duren chronisch, met uitzondering van ziekten als kanker en hart- en vaatziekten, virussen en bacteriën. Net als bij letsel, is ook de pijnprikkel bij chronische pijn een signaal. Er is iets aan de hand, maar wat? Veel pijnspecialisten richten zich op de plek waar de pijn voelbaar is. De plek wordt behandeld en dat zorgt vaak tijdelijk voor verlichting, maar in veel gevallen is de pijn na een poosje weer terug.


Pijn als afleidingsstrategie

Dat komt omdat de plek die behandeld wordt de pijn niet veroorzaakt, maar de veroorzaker van pijn is je brein. Je brein heeft zich namelijk ondertussen aangeleerd dat bepaalde activiteiten ‘gevaarlijk’ zijn. Boodschappen tillen? Niet doen, want dan schiet het in mijn rug. Autorijden? No way, want dan tintelt mijn hele been. Je brein laat jou geloven dat je een zwakke plek hebt door pijn naar die plek te sturen. Waarom doet je brein dit? Na jarenlang onderzoek is gebleken dat je brein je aandacht probeert af te leiden van onderdrukte emoties die je diep vanbinnen (meestal onbewust!) ervaart. Emoties die je niet meer bewust kunt voelen en opgeslagen liggen in je onderbewuste. “Gevaar!”, denkt je brein. Zodat elke keer wanneer een onderdrukte emotie naar je bewustzijn komt, je brein je afleidt met een pijnprikkel. Je kan dus zeggen dat chronische pijn een gevolg is van de angst voor onderdrukte en onverwerkte emoties.


Wat kan je doen?

Je kan dit oplossen door jezelf te trainen in het toelaten van die onderdrukte emoties. Emoties zijn nou eenmaal een deel van jou. Laat ze toe, ook al zijn ze soms niet fijn. Op het moment dat je alle emoties - goed én slecht - er laat zijn, sla je ze niet op in je lichaam. Dit maakt de pijnprikkel overbodig en daardoor houdt de pijn op te bestaan.


Start met journalen

Een fijne manier om je bewust te worden van je emoties is journalen; dagelijks opschrijven hoe je je voelt. Maak eens een lijstje met dingen die je op dit moment stress, frustratie en/of angst opleveren. Pak vervolgens het item uit het lijstje dat je het meest raakt en schrijf daarover.


Laat je emoties de vrije loop. Ben je boos? Schrijf op hoe dat voelt. Schrijf zonder rem en voel welke sensaties het in je lichaam teweegbrengt. Alles is goed. Je traint jezelf om emoties weer te voelen. Zo communiceer je naar je brein: emoties zijn niet gevaarlijk, het is veilig om te voelen. Om iets nieuws te leren, moet je brein nieuwe neurologische verbindingen aanleggen. Dat is (helaas) niet na één of twee keer journalen gepiept. Iets af- en aanleren kost tijd. Houd het dus een tijd vol en kijk wat het met je doet.


Bronnen: Dr. Claire Weekes (Self-help for your nerves), stichtingemovere.nl, Practical Pain Management, Dr. John Sarno (Healing backpain)


Auteur Jan van Rosmalen overwon zijn jarenlange strijd met chronische pijn, las ieder boek dat erover te lezen valt, ontwikkelde een effectief online programma en helpt nu andere mensen van hun langdurige pijnklachten af.


Heb jij last van chronische pijn wil je meer weten over het effectieve 9-weekse programma van The Chronic Pain Coach? Je volgt tijdens het programma o.a. online modules en wordt intensief gecoacht.


Bekijk hier het Online programma van

The Chronic Pain Coach.