5 redenen om koud te douchen

Bijgewerkt op: 3 nov. 2021

Je hebt het waarschijnlijk wel voorbij zien komen: mensen die vrijwillig in een ijsbad stappen. Of je hoort mensen vertellen dat ze tegenwoordig koud douchen of wekelijks in koud natuurwater zwemmen. Waarom is het zo populair om je lichaam bloot te stellen aan kou? In dit blog leggen we je de gezondheidsvoordelen uit van koud douchen en het nemen van een ijsbad.



Waarom is koud douchen zo populair?

Zodra het buiten kouder wordt halen de meeste mensen snel hun sjaal, muts en handschoenen weer tevoorschijn. We hebben het nou eenmaal niet graag koud. Blootstelling aan kou voelt voor velen dan ook tegennatuurlijk en ongezond.


Kou is inderdaad stressvol voor je lichaam, en dat maakt het nou juist gezonder dan je zou denken. Dat kou gezond kan zijn is al eeuwen bekend, maar pas nu wordt het echt wetenschappelijk aangetoond. Zo blijkt uit verschillende onderzoeken van Universiteit Maastricht en Amsterdam UMC dat het inderdaad positieve effecten op je gezondheid heeft.


De onderzoekers waarschuwen overigens wel dat koud douchen niet geschikt is voor mensen met ernstige gezondheidsklachten. Het is dus vooral effectief voor gezonde mensen die hun gezondheid willen onderhouden en verbeteren.


Koud douchen, koud afdouchen of een ijsbad?

Sommige mensen zweren bij een ijsbad of een koude douche, maar de gezondheidsvoordelen van kou treden al op bij gewone blootstelling aan lagere temperaturen. En dat gebeurt al vanaf 18 graden. Een ijsbad is dus niet per se nodig om de voordelen van kou te ervaren. Je kunt bijvoorbeeld ook thuis de thermostaat lager zetten en je lichaam laten wennen aan een constante lagere temperatuur.


Het voordeel van koud (af)douchen of een plons in een ijsbad is dat plotselinge blootstelling aan kou zorgt voor een acute stressprikkel. Dit zorgt voor een hele keten aan fysieke reacties. Zo komt er bijvoorbeeld adrenaline en endorfine vrij, wat je een geluksgevoel geeft. En door dit elke dag opnieuw die drempel over te gaan train je ook je mentale weerbaarheid. Koud douchen of een ijsbad kan je dus fysiek en mentaal sterker maken.

Maar er zijn meer voordelen van koud douchen of een ijsbad:


De gezondheidsvoordelen van koud douchen


1. Het heeft een positief effect op je stofwisseling

Je lichaam reageert vrijwel direct op kou, bijvoorbeeld door te gaan rillen. Door deze reactie van je lichaam stijgt je energieverbruik, waardoor ook je stofwisseling in een hogere versnelling moet. De energie die je hiervoor nodig hebt haalt je lichaam uit suikers en vetopslag.


De verhoging in energieverbruik heeft trouwens ook een positief effect op je suikerhuishouding. Uit onderzoek van Universiteit Maastricht blijkt dat de insulinegevoeligheid bij de proefpersonen met meer dan 40% toenam na frequente blootstelling aan kou.


Dit betekent overigens niet dat je constant in de vrieskou moet gaan staan, want uit onderzoek blijkt ook dat je metabolisme al vanaf 18 á 19 graden een boost krijgt.


2. Het verbetert je bloedcirculatie

Koud douchen zorgt ervoor dat je bloedvaten vernauwen om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Als je daarna weer warm wordt, openen de bloedvaten zich weer en dat geeft een stevige boost aan je bloedcirculatie en je hele hart- en vaatstelsel.


3. Het draagt bij aan een gezond gewicht

Koud douchen stimuleert bruin vet. Bruine vetcellen hebben een heel andere functie dan witte vetcellen, die vooral vet opslaan. Bruine vetcellen produceren namelijk veel meer warmte dan andere lichaamsweefsels. Daarnaast bevatten ze een eiwit dat calorieën in warmte omzet. Bruin vet verbrandt dus in een hoog tempo vet en dat gebeurt al vanaf 18 graden. Je lichaam verbruikt dan tot 30% meer energie om de juiste lichaamstemperatuur te houden.


Het is niet alleen gezond om koud te douchen, maar ook om de verwarming niet te hoog te zetten. Als je rustig afbouwt, kan je je lichaam laten wennen aan constante lagere temperatuur van bijvoorbeeld 17 of 18 graden. Je blijft dan comfortabel, maar een stuk gezonder.


4. Het vermindert verkoudheid en griep

Uit onderzoek van Amsterdam UMC (2016) naar ziekteverzuim bleek dat koud douchen kan leiden tot 29% minder ziekteverzuim. Het onderzoek liet ook zien dat het niet uitmaakt of je 30, 60 of 90 seconden koud doucht.


Dat je weerstand verbetert bleek ook uit onderzoeken door allerlei universiteiten naar Wim Hof. Je kent hem misschien wel als The Iceman. De onderzoeken naar zijn lichaam bewezen dat het aantal witte bloedcellen een stuk hoger ligt na blootstelling aan kou en er werden minder ontstekingseiwitten gevonden. Dit zorgt ervoor dat je veel minder vatbaar bent voor infecties.


5. Het maakt je gelukkiger

Door de kou wordt je lichaam in een acute stresstoestand gebracht. Hierdoor komen de stofjes adrenaline en endorfine vrij, waarvan bekend is dat het je een geluksgevoel geeft. In 2008 liet onderzoeker Nikolai Shevchuck mensen met milde depressieve symptomen een paar weken lang elke dag zo’n 2 tot 3 minuten koud afdouchen bij een temperatuur van 20 graden.


Het onderzoek toonde aan dat koud douchen, ofwel blootstelling aan kou, depressieve symptomen vrij effectief kan verlichten. Daarnaast bleek de kou ook een significant pijnverminderend effect te hebben.


Wil jij je gezondheid verbeteren onder begeleiding van een gekwalificeerde specialist? Curefinder helpt jou een coach, arts of therapeu