Hi, dit is Marjolein

Marjolein van Randwijk is diëtiste en orthomoleculair darmtherapeut. In dit interview lees je meer over wat het werk van Marjolein inhoudt en hoe zij kijkt naar gezondheid, waarom ze dit werk doet en hoe ze jou kan helpen aan een betere darmgezondheid en daarmee aan een gezonder lichaam en geest.

Zij heeft haar praktijk in Amsterdam, waar zij de tijd neemt voor haar cliënten om buikklachten en onverklaarde klachten aan te pakken, op een manier die bij hen past. 

"90-95% van het gelukshormoon serotonine wordt in de darmen aangemaakt. De overige 5-10% in de hersenen. Iemand die mentale problemen ervaart, heeft vaak last van maag-darmklachten en andersom. Daarom is het belangrijk om goed voor je darmen te zorgen."

Je bent diëtist én orthomoleculair maag-darm therapeut (en voorheen ook leefstijlcoach), wat is het verschil?

Voor het ontstaan van The Mighty Gut zag ik als diëtist* regelmatig mensen die last hadden van ongewenst overgewicht en onverklaarbare klachten, niet wetende wat ze eraan konden doen. In de reguliere gezondheidszorg voelden ze zich niet gehoord en/of onvoldoende geholpen. Het was mijn passie als diëtist om dit anders te doen.

 

Ik dook daarom de wetenschappelijke literatuur in en ging aan de slag met het berekenen van de nutriënten inname t.o.v. het energieverbruik van mijn cliënten. Simpel gezegd: hoeveel krijgt iemand binnen en hoeveel verbrandt diegene... Dit werkte ik uit in voedingsschema’s en tijdens de afspraken met mijn cliënten probeerde ik die kennis over te brengen. Al snel had ik het gevoel dat het niet toereikend was om alleen te kijken naar wat iemand eet en hoeveel en heb ik leefstijlcoaching toegevoegd aan mijn behandelwijze.

 

Als diëtist én leefstijlcoach richtte ik mij naast gezonder eten ook op voldoende bewegen, goed slapen, ontspannen en hoe je kunt omgaan met problemen en stress. Zodra ik al deze puzzelstukjes van iemands leefstijl bij elkaar ging verzamelen, werden de gesprekken met cliënten interessanter en kwamen we verder.

 

Door het behandelen van al die verschillende cliënten viel het me op dat veel fysieke- en mentale klachten vrijwel altijd verbonden waren aan maag- en darmklachten. Toen ik diëtist was, had ik een mentor met zeer brede kennis op het gebied van orthomoleculaire voedingskunde. Deze mentor heeft me toen de opleiding tot orthomoleculaire darmtherapeut aangeraden. Vanuit deze post Hbo-opleiding is mogelijk mijn levenswerk ontstaan.

 

Orthomoleculaire therapie gaat uit van het principe dat voeding, voedingstoffen en ziekte met elkaar te maken hebben. Vitaminen en mineralen die we halen uit onze voeding hebben in het lichaam een beschermende rol en zijn bepalend hoe vele processen in je lichaam verlopen. De orthomoleculaire leer bestudeert deze processen en kijkt naar gezondheidsproblemen op verschillende niveaus zoals bv. fysiek, mentaal, omgeving, gebeurtenissen, zingeving en genetische aanleg. Wat is er nodig om het lichaam in optimale gezondheid te krijgen en behouden? Dat verschilt per persoon en per situatie. Een orthomoleculair therapeut bekijkt jouw unieke situatie, geeft advies over voeding die voor jou werkt en vult tekorten aan met supplementen. Alles helemaal afgestemd op jouw lichaam.

In de reguliere zorg ligt de focus op ziekte en het beter maken van, en niet op optimale gezondheid. Ik geloof persoonlijk dat een gezondheidsprobleem bij verschillende mensen hetzelfde kan zijn, maar dat de factoren die meespelen bij het ontstaan en behoud van dit probleem bij iedereen weer anders kunnen zijn. Zo ook de nodige begeleiding. Dit is een andere kijk op gezondheid. Ik ben op een holistische wijze naar ieder individu gaan kijken en ik zie iedere cliënt nu als een uniek persoon. Ik ga niet meer alleen uit van het wetenschappelijke bewijs. Wetenschappelijk onderzoek wordt namelijk uitgevoerd op ‘de gemiddelde mens’. En wie is eigenlijk de gemiddelde mens? 

 

*Diëtist is een wettelijk beschermde titel en mag alleen worden gedragen als de 4-jarige HBO-studie Voeding en Diëtetiek succesvol is afgerond. Om deze titel te behouden moet een diëtist elke 5 jaar voldoen aan urencriteria voor behandeling en ondersteunende werkzaamheden zoals bv. bijscholing.

Je bent eerst opgeleid tot doktersassistente, komt dat nog wel eens van pas?

De opleiding tot doktersassistente komt zeker nu nog steeds goed van pas. Dankzij deze opleiding heb ik veel kennis opgedaan over ziekteleer, waardoor ik mij extra zeker voel in het begeleiden van cliënten die zonder verwijzing van de huisarts bij me komen. Daarbij ben ik bevoegd om bloed uit een ader te nemen via de venapunctie - ik werk naast The Mighty Gut in het ziekenhuis op de polikliniek bloedafname waar ik gerust zo’n zestig mensen per dag kan prikken. Als diëtist ben ik bevoegd om onderzoek naar de vitamineen mineralenstatus aan te vragen, als doktersassistente ben ik bevoegd om deze bij de client af te nemen. Een mooie combinatie dus!

Waar komt jouw drive / passie vandaan?

Terugkijkend op mijn leven is het niet zo gek dat ik deze weg in gegaan ben. Als tiener ben ik geopereerd voor een blinde darmontsteking, met complicaties. Ik heb hiervoor drie weken in het ziekenhuis gelegen. Daarna heb ik nog lange tijd last gehad van buikpijnklachten. Hiervoor kwam ik destijds regelmatig bij de huisarts. Daar zat ik weer op zijn spreekuur: ‘Ik heb last van een opgeblazen gevoel, buikkrampen, steken, verstoppingen, slijm bij de ontlasting en lucht in mijn darmen’. Meermalen heb ik vezelzakjes meegekregen en zelfs een kijkonderzoek van mijn dikke darm. Ik werd met de diagnose ‘prikkelbaredarmsyndroom’ naar huis gestuurd nadat bleek dat er bij dit onderzoek niks te zien was. Ik bleef last houden van buikklachten en voelde me onvoldoende geholpen. Nu denk ik ‘had ik maar begeleiding gekregen van iemand met dezelfde kennis als die ik nu heb’.

Verder vind ik het ontzettend bijzonder dat de natuur ons producten levert die we als voeding tot ons nemen. Vervolgens zorgt onze spijsvertering samen met onze darmbacteriën ervoor dat dit verteerd en opgenomen wordt, zodat onze cellen kunnen worden voorzien van energie - ik ben benieuwd of er meer lezers zijn die hiervan onder de indruk zijn of hier misschien nog niet zo bij stil hebben gestaan... 

En als laatste... de anatomie,- fysiologie- en biochemie van het menselijk lichaam is zo ontzettend interessant. De connectie tussen darm en hersenen is bijvoorbeeld ontzettend sterk. Maar liefst 90-95% van het gelukshormoon serotonine wordt in de darmen aangemaakt. De overige 5-10% in de hersenen. Iemand die mentale problemen ervaart, heeft vaak last van maag-darmklachten en andersom geldt dit ook. Daarom is het belangrijk om goed voor je darmen te zorgen. 

Wat is volgens jou een gezond eetpatroon?

Dit is naar mijn mening dus heel erg persoonlijk, maar als ik het algemeen wil houden dat is het dit:

 

  1.  Voeg al het eetbare uit de zee toe aan je voedingspatroon. Vanuit duurzaam oogpunt zijn dit vooral algen, zeewier en oesters.

  2. Eet dagelijks 1 - 3 x (klein) fruit. Bv. blauwe- en rode bessen, frambozen en bramen.

  3. Dagelijks vezelrijke producten doen het erg goed voor de buik en gezondheid. Bv. witlof, asperges, broccoli, zoete aardappel, andijvie, koolrabi, shiitake, artisjok en peulvruchten. Voor een optimale vertering is het goed om deze kort te stomen, stoven of sauteren.

  4. Voeg iedere dag een ruime variatie (verse) kruiden toe aan de maaltijd(en). Bv. koriander, salie, tijm, rozemarijn, munt, basilicum en bieslook.

Is jouw advies per persoon echt verschillend?

De grondslag van mijn behandeling is altijd gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. Dit zijn algemene richtlijnen en protocollen uit de reguliere gezondheidszorg. Daarbij maak ik gebruik van wetenschappelijke bewijzen die hierin (nog) niet zijn opgenomen. Het microbioom bijvoorbeeld is pas tientallen jaren geleden ontdekt dankzij nieuw DNA-onderzoek. Sindsdien wordt hier ontzettend veel onderzoek naar gedaan, met veelbelovende resultaten. Het voordeel aan een eigen praktijk is dat ik deze veelbelovende resultaten snel kan implementeren in mijn behandelwijze. Daarnaast krijgt de behandeling een eigen draai op deze manier, zodra ik met de client in gesprek ben gegaan. Deze is volledig afgestemd op de behoefte van de cliënt.

Welke tip heb jij voor ons om een gezond(er) leven te leiden?

Ik sluit me graag aan bij onderstaande gezegde van Charlie Chaplin. De zes beste artsen ter wereld zijn:

  1. De zon

  2. Rust

  3. Bewegen

  4. Dieet

  5. Zelfrespect

  6. Familie/Vrienden

 

Daarnaast wil ik graag meegeven dat de invloeden van gedachten enorm krachtig kunnen zijn. Je kunt je gedachten positief beïnvloeden door bijvoorbeeld dagelijks tegen jezelf te zeggen: "Ik ben gezond en ik zal mijn gezondheid altijd ondersteunen."

Interesse om samen met Marjolein aan je gezondheid te werken?