image0 (3).jpeg

Ayurvedische snackrecepten

We kennen allemaal wel het gezegde "Je bent wat je eet". Binnen Ayurveda (een eeuwenoude Indiase geneeswijze) bestaat echter het gezegde "Je bent wat je verteert". Hoe wij onze voeding opnemen en verteren is net zo belangrijk als de kwaliteit van de voeding die we eten, de manier waarop wij onze voeding bereiden en hóe we het eten. In deze tijd waarin we soms geleefd worden, is het fijn om een snack te kunnen nemen die gezond is, makkelijk te bereiden is en je ook nog een verzadigd gevoel geeft.

 

Daarom geeft Dana, Ayurveda & Mindset coach, voor Curefinder een aantal gratis recepten weg voor heerlijke tussendoortjes. Voor lekker en verantwoord snacken. Lees hieronder snel meer over Ayurveda, tips voor een betere spijsvertering en download Dana's receptenboekje met tussendoortjes helemaal gratis. 

 

Direct door naar de recepten? Klik hier.  

Ayurveda en de spijsvertering

Voeding wordt als belangrijk en dagelijks medicijn beschouwd binnen Ayurveda, zowel voor het voorkomen als voor het genezen van klachten en ziekten. Het bereiden van voeding vormt daarom een belangrijk onderdeel van een Ayurvedische leefwijze. Wanneer we voeding eten, nemen we een deel van onze omgeving op en die omgeving wordt - via ons interne metabolisme - getransformeerd tot een deel van onszelf. Vandaar dat goede voeding die optimaal is afgestemd op hoe wij als uniek persoon opgebouwd zijn, zo belangrijk is volgens deze leer.

 

Ayurveda hecht heel veel waarde aan de spijsvertering. Binnen Ayurveda wordt zelfs gezegd dat wanneer de spijsvertering optimaal werkt er geen klachten of ziekten zouden moeten ontstaan. De spijsvertering is vaak een oorzaak voor verschillende klachten en/of ziektebeelden. Binnen Ayurveda wordt het spijsverteringsvuur "Agni" genoemd. Dit is het vuur dat verantwoordelijk is voor alle fysiologische processen in het lichaam die te maken hebben met transformatie, zowel geestelijk als lichamelijk. Wanneer dit spijsverteringsvuur optimaal werkt, en wij dus onze voeding optimaal kunnen verteren, zouden wij geen klachten moeten hebben. Wanneer ons lichaam echter niet in staat is om de voeding die wij tot ons nemen optimaal te verteren ontstaan er onverteerde voedingsresten die zich kunnen ophopen en dit kan de basis vormen voor het ontstaan van gifstoffen, ook wel "Ama" genoemd binnen Ayurveda. Dit kan de darmen verstoppen en zich uiteindelijk ook verspreiden door het lichaam. Binnen Ayurveda wordt gezegd dat Ama de oorzaak is van vele ziekten. Om Ama en daarmee ziekten te voorkomen is het dus van belang dat ons spijsverteringsvuur goed werkt zodat wij de voeding die wij tot ons nemen optimaal kunnen verteren.

De spijsvertering verschilt van persoon tot persoon. Ayurveda onderscheidt verschillende mind-body types, die worden gekenmerkt door hun unieke manier van het verteren van voeding. Dit noemen we ook wel dosha's. Afhankelijk van jouw mind-body type (dosha) zul je je waarschijnlijk overwegend herkennen in één van de volgende beschrijvingen van hoe het spijsverteringsvuur kan werken. Een combinatie van onderstaande is ook mogelijk.

 

Vata: De spijsvertering van Vata wordt gekenmerkt door onregelmatigheid en beweging. De ene keer wordt de voeding snel verteerd, de andere keer wat langzamer. Dit kan leiden tot een onregelmatige stoelgang en ook gasvorming.

 

Pitta: De spijsvertering van Pitta wordt gekenmerkt door vurig en snel. Pitta-personen kunnen over het algemeen het meeste eten goed verteren maar wanneer Pitta uit balans raakt, kan het spijsverteringsvuur teveel aangewakkerd worden. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld maagzuur maar ook diarree.

 

Kapha: De spijsvertering van Kapha is over het algemeen traag. Dit kan onder andere leiden tot overgewicht, obstipatie en vermoeidheid na het eten. Voor een Kapha-persoon is het met name van belang om licht verteerbare voeding tot zich te nemen en alleen te eten bij echte(!) trek.

"Je bent wat je verteert"

Het is dus van belang dat je weet hoe jij verteert. Met name wanneer je uit balans bent en je klachten ervaart op het gebied van jouw spijsvertering. Wat je kunt doen, is je voeding aanpassen aan jouw mind-body type, jouw dosha. Wanneer je uit balans raakt zul je namelijk klachten ontwikkelen overeenkomstig met jouw dosha.

 

Een voorbeeld: wanneer een Vata-persoon uit balans raakt zul je eerder geneigd zijn om last te krijgen van een opgeblazen gevoel en gasvorming als gevolg van een verstoorde spijsvertering. Wanneer je een Pitta-persoon bent en jij raakt als pitta uit balans zul je eerder geneigd zijn om maagzuur te ontwikkelen of een slechte huid als gevolg van een verstoorde spijsvertering.

Wanneer je als Kapha-persoon uit balans raakt, zul je eerder geneigd zijn aan te komen in gewicht of last te krijgen van obstipatie als gevolg van een verstoorde spijsvertering.

Tips voor een gezondere spijsvertering

✶ Nuttig de grootste maaltijd in de middag.

Ons spijsverteringsvuur is op haar hoogst tussen 10:00 uur 's ochtends en 14:00 uur 's middags. We kunnen hier gebruik van maken door in die periode de grootste maaltijd te nuttigen. Advies is om tussen 12:00 uur en 13:00 uur de grootste maaltijd van de dag te eten.

 

✶ Zorg voor een ontspannen setting.

Om je voeding optimaal te kunnen verteren is het van belang om in een ontspannen setting te eten. Dit betekent niet achter de tv of tijdens het lezen van een boek. Wanneer we dit doen moeten we namelijk niet alleen de voeding maar ook de indrukken verteren en dit kan weer leiden tot onverteerde voedingsdelen. Eet zittend, voer geen emotionele gesprekken tijdens het eten en eet met aandacht.

✶ Zorg dat je goed kauwt op je voeding.

De vertering van onze voeding begint al in de mond. Wanneer we niet goed kauwen, is het lastiger om de voeding te verteren en kunnen er onverteerde delen voedsel achterblijven en dit zorgt voor Ama.

✶ Drink geen (ijs)koude dranken tijdens het eten.

Koude dranken doven je spijsverteringsvuur waardoor je spijsvertering geremd wordt. Met name ijs(koud) dooft de spijsvertering. Drink tijdens de maaltijd bij voorkeur kleine slokjes lauwwarm water of water op kamertemperatuur. Pas deze tip ook gedurende de dag toe (tenzij het een snikhete zomerdag is).

✶ Zorg voor wat lichte beweging na het eten.

Blijf na het eten even 5 minuten rustig zitten. Hierna is het aan te bevelen om wat lichte lichaamsbeweging te doen zoals 15 tot 20 minuten wandelen. Wandelen na de maaltijd bevordert jouw spijsvertering.

 

Wanneer je je voedingspatroon aanpast aan jouw dosha en deze tips toepast tijdens het eten zul je merken dat je lichaam in staat is jouw voeding optimaal te verteren en dit voorkomt ook de behoefte aan tussendoortjes. Maar wij beseffen ook dat wij in deze tijd waarin we soms geleefd worden, een ster zijn geworden in multitasken en de dag soms anders loopt dan gepland, het nemen van een snack af en toe best een uitkomst kan bieden. En als je dan snackt, hoe fijn zou het dan zijn als je iets kunt nemen dat gezond is, makkelijk te bereiden en mee te nemen is en je daarnaast ook nog een verzadigd gevoel geeft?

 

Daarom hebben wij een aantal heerlijke en gezonde Ayurvedische snack recepten die jou, mocht de trek dan toch ontstaan, door de dag of avond gaan helpen. Bij de recepten staat een aanbeveling per dosha, zodat jij het recept kunt aanpassen aan jouw dosha.

Recepten

Klik op onderstaande button om het gratis e-book te downloaden.

 

Meer over Dana

Als Ayurveda en Mindset coach kijk ik naar deze gezondheidsproblemen als het gevolg van een verstoord evenwicht tussen lichaam en geest, vaak als gevolg van een ongezonde, ongebalanceerde mindset en leefstijl en een niet-passend voedingspatroon.

 

Ik begeleid je in het ontdekken van de dieper liggende oorzaak van jouw gezondheidsprobleem, in plaats van het onderdrukken van de symptomen. Daarbij ga ik uit van jouw unieke persoon. We gaan het evenwicht herstellen tussen jouw lichaam en geest. Ik help jou inzicht te krijgen in jezelf en bied je daarnaast de juiste handvatten om een positieve en blijvende verandering teweeg te brengen.